Změny v zákoně 2015
Mnoho odsouzených a jejich rodin se nás ptá, jaké byly změny v zákonech roce 2015. Abychom předešli zbytečným „šuškandám“ a zaručeným zprávám ve věznicích, prošli jsme zákon o výkonu trestu č. 169/1999 Sb., vyhlášku č. 345/1999 Sb., nařízení vlády o odměňování odsouzených č. 365/1999 Sb. a vyhlášku č. 10/2000 Sb. o odměňování odsouzených. A co se změnilo? Nebojte se… nic, co by zlepšilo podmínky ve věznicích.
- Zákon o výkonu trestu odnětí svobody š. 169/1999 Sb. přinesl poslední změny novelou č. 276/2013 Sb., o které jsme Vás již informovali.
- Dílčí úpravy doznala vyhláška č. 345/1999 Sb., kterou se vydává řád výkonu trestu odnětí svobody, a to předpisem č. 19/2015 Sb. Vybíráme jen ty úsměvné, nebo potřebné a logické, které nějakým způsobem mohou zasáhnout život odsouzených.
- § 4 odst. 2 je doplněn o identifikaci hodinek, které mohou mít odsouzení u sebe na hodinky, které obsahují komunikační nebo záznamové zařízení. Odst. 3 pak zakazuje používat přehledové radiopřijímače, skenery a transmitery signálu do pásma FM. Upřímně netušíme, kolik takových zařízení VS zajistila, protože ohrožovaly VT, ale jistě jich muselo být mnoho, když si vyžádaly novelu zákona. Každopádně je vidět strach a obava VS z nahrávání hovorů, které by jistě vedlo k tomu, že by se mohlo dostat na veřejnost chování pracovníků VS k odsouzeným, které není vždy úplně v pořádku. Vzpomeňme na ještě nedořešenou aféru ve věznici ve Všehrdech se šikanou mladistvých.
- § 17 odst. 2 je doplněn o nutnost mít na pokojích počet židlí korespondující s počtem odsouzených. Jistě logické, ale myslíme, že tak to již bylo nyní. Nezaznamenali jsme nějaký problém.
- § 17 odst. 5 je doplněn o nutnost rozvodu elektrického proudu do cel. To snad bylo již mnoho let.
- § 18 odst. 6 – přidáno označení termínu mimopracovní doba.
- § 31 – byla vypuštěna možnost mít u sebe hotovost na nákupy v případě uskutečňování nákupu formou bezhotovostního styku. Toto ustanovení nebylo používáno. Dále přibyly § 3 a 4 o možnosti nákupu základních věcí osobní hygieny formou poukázky.
- § 34 odst. 8 – tuto úpravu považujeme za velmi nepovedenou a možná i účelovou.Přidáním formulace „ode dne, kdy byl ředitel věznice o žádosti informován“, totiž nabádá k tomu, aby se k řediteli žádost nedostala a díky tomu nedojde k žádnému porušení zákona. Doufáme, že VS opravdu tento účel touto změnou nekryje a odsouzené napadne v případě oddalování rozhovoru s ředitelem napsat doporučený dopis nebo se obrátit na neziskové organizace.
- § 36a – nově přidaný paragraf rozděluje odsouzené do několika skupin ve vztahu k programu zacházení. Nepovažujeme tuto změnu za nutnou. Jde spíše o další byrokratický prvek, který nepřinese žádnou změnu k lepšímu, dokud se nezmění programy zacházení.
- § 39 mění pak definici hodnocení programu zacházení ve vztahu k podání žádosti o přeřazení. Jde ale spíše o slovní změnu, než obsahovou.
- § 41 doplňuje podmínky zaměstnávání odsouzených.
- z § 47 odst. 3 zmizela podmínka dodržování nočního klidu, ale objevila se definice prohlídek v rámci bezpečnosti ve věznici.
- Hlava devátá a Hlava desátá, které se týkají ochranného léčení a velmi nebezpečných odsouzených, doznali větších změn. Blíže § 99 – 100.
Comments are closed.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!